Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Düzenlemeyle, Vergi Usul Kanunu kapsamında elektronik tebligat sisteminin işleyişi, sisteme katılma zorunluluğu bulunan mükellefler, başvuru yöntemleri, elektronik tebligatların geçerlilik süreleri ve sistemden çıkış koşulları yeniden belirlendi.
Yeni tebliğle birlikte 27 Ağustos 2015 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 456 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği de yürürlükten kaldırıldı.
KİMLER İÇİN ZORUNLU OLACAK?
Yeni düzenlemeye göre kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kollektif şirketler ve adi komandit şirketler elektronik tebligat sistemine katılmak ve sistemi kullanmak zorunda olacak.
Ayrıca Özel Tüketim Vergisi Kanunu'na ekli (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabında adlarına tescil yapılan gerçek kişiler, tüzel kişiler ve tüzel kişiliği bulunmayan teşekküller de zorunluluk kapsamına alındı.
Bu grupların dışında kalan kişiler ise talep etmeleri durumunda elektronik tebligat sistemine isteğe bağlı olarak katılabilecek.
BAŞVURU İÇİN SON TARİH 30 KASIM
Tebliğin yayımlandığı tarihten önce elektronik tebligat sistemine katılmamış ancak sistemi kullanma zorunluluğu bulunan kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri, kollektif şirketler ve adi komandit şirketlerin, yayım tarihini izleyen ayın sonuna kadar sisteme katılması gerekecek.
Buna göre söz konusu mükellefler için son başvuru tarihi 30 Kasım 2026 olacak.
Tebliğin yayımlanmasının ardından mükellefiyet tesis ettirenler ise işe başlama tarihini takip eden 15 gün içinde elektronik tebligat sistemine katılacak.
ÖTV Kanunu'na ekli (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabında adlarına tescil yapılacak kişiler için sistem kaydı, kayıt veya tescil işlemleri tamamlanmadan önce gerçekleştirilecek.
Bu kişilerin elektronik tebligat sistemine katılıp katılmadığı, ÖTV beyannamesinin verilmesi veya ilgili işlemlerin yapılması aşamasında Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından kontrol edilecek. İthalatta vergilendirilen mallarda ise kayıt ve tescil işlemini yapanlar, işlem öncesinde sistem üzerinden sorgulama yapacak.
KİMLER MUAF TUTULACAK?
Düzenlemede elektronik tebligat sistemine katılma zorunluluğundan muaf tutulacak kişiler de belirlendi.
Buna göre engellilik oranı yüzde 90 veya daha fazla olan gerçek kişiler ile 18 yaşını doldurmamış kişiler sisteme katılmak zorunda olmayacak.
Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği bulunmayan teşekküllerde de tek kanuni temsilcinin veya idarecinin, birden fazla temsilci ya da idareci bulunması halinde ise bunların tamamının engellilik oranının yüzde 90 veya üzerinde olması durumunda zorunluluk uygulanmayacak.
Engellilik nedeniyle muafiyetten yararlanılması için durumun sağlık kurulu raporuyla ilgili vergi dairesine belgelenmesi gerekecek.
Ayrıca kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabına ilişkin elektronik tebligat zorunluluğu kapsamında bazı kamu idareleri ve mahalli idareler, yabancı devletlerin diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları, vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve düzenlemede belirtilen diplomatik statüye sahip kişiler de istisna kapsamında olacak.
BAŞVURULAR DİJİTAL VERGİ DAİRESİNDEN YAPILABİLECEK
Elektronik tebligat sistemine katılmak isteyen kişiler, Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda veya ilgili vergi dairesine başvurarak işlemlerini gerçekleştirebilecek.
Dijital Vergi Dairesi üzerinden yapılan başvurularda e-posta ve/veya kısa mesaj doğrulamasıyla elektronik tebligat aktivasyonu tamamlanacak.
Daha önce kullanıcı kodu ve şifre almamış kişiler ise Dijital Vergi Dairesinin kullanıcı girişi bölümündeki "e-Devlet ile Kayıt Ol" seçeneğinden yararlanabilecek.
Vergi dairesine yapılacak başvurular, gerçek kişiler tarafından bizzat veya elektronik tebligat işlemleri için özel yetki içeren noter onaylı vekâletnameye sahip kişiler aracılığıyla gerçekleştirilebilecek.
Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği bulunmayan teşekküslerde ise başvurular kanuni temsilciler veya aynı şekilde yetkilendirilmiş vekiller tarafından yapılacak.
Başvurusu uygun bulunan kişilere kullanıcı kodu ve şifre verilecek.
TEBLİGATLAR BEŞİNCİ GÜNÜN SONUNDA YAPILMIŞ SAYILACAK
Düzenlemeye göre elektronik imzayla imzalanan belgeler, Dijital Vergi Dairesi bünyesindeki elektronik tebligat sistemi aracılığıyla muhataplarına gönderilebilecek.
Elektronik tebligat sistemine Dijital Vergi Dairesi veya e-Devlet üzerinden erişilebilecek.
Elektronik tebligatlar, sisteme ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda muhatabına tebliğ edilmiş sayılacak.
Mükellefler, kendilerine elektronik tebligat gönderildiğinde cep telefonlarına kısa mesaj veya e-posta adreslerine bilgilendirme yapılmasını talep edebilecek.
Ancak bilgilendirme mesajının herhangi bir nedenle gönderilememesi, tebligatın geçerliliğini veya yasal süreyi etkilemeyecek.
Elektronik tebligat sisteminin işleyişine ilişkin işlem kayıtları da zaman damgasıyla imzalanarak Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 30 yıl boyunca saklanacak. Tebligata ilişkin delil kayıtları, talep edilmesi halinde ilgililere ve yetkili mercilere sunulabilecek.
65 YAŞINI DOLDURANLAR SİSTEMDEN ÇIKABİLECEK
Tebliğle elektronik tebligat sisteminden çıkış koşulları da yeniden düzenlendi.
Buna göre elektronik tebligat sistemine katılmış olan 65 yaşını doldurmuş kişiler, ilgili vergi dairesine veya Dijital Vergi Dairesi üzerinden başvurmaları halinde talepleri doğrultusunda sistemden çıkarılacak.
Sisteme isteğe bağlı olarak katılan kişiler de elektronik tebligat kullanma zorunluluğunu gerektiren başka bir durumun bulunmaması şartıyla başvuru yaparak sistemden ayrılabilecek.
Elektronik tebligat sistemine zorunlu olarak katılan gerçek kişiler ise mükellefiyetlerinin sona erdiği tarihi izleyen beşinci takvim yılının sonundan itibaren, sisteme katılmalarını zorunlu kılan başka bir durum bulunmaması koşuluyla çıkış talebinde bulunabilecek.
Ticaret siciline kayıtlı tüzel kişiler, ticaret sicili kayıtlarının silindiği tarihte; diğer tüzel kişiler ise tabi oldukları sicil kayıtlarının silinmesiyle sistemden çıkarılacak.
Gerçek kişilerde ölüm veya gaiplik kararının idare tarafından tespit edilmesi halinde de ilgili kişinin elektronik tebligat kaydı ölüm veya karar tarihi itibarıyla resen sonlandırılacak.
ASKERLİK VE CEZAEVİ DURUMUNDA GEÇİCİ ÇIKIŞ
Düzenlemeye göre kısıtlılık, ceza infaz kurumuna girme veya askerlik hizmeti gibi nedenlerle elektronik tebligat sistemini kullanma imkânı ortadan kalkan kişiler, durumun bildirilmesi veya vergi dairesince öğrenilmesi üzerine geçici olarak sistemden çıkarılabilecek.
Bu kişilerin elektronik tebligat kullanmasına engel olan durumun ortadan kalkması halinde, sisteme katılma zorunluluğunun devam etmesi koşuluyla bir ay içinde yeniden başvuru yapmaları gerekecek.
Tasfiye veya iflas sürecine giren şirketlere ise elektronik tebligat sistemi aracılığıyla tebligat yapılmayacak. Ancak tasfiye memurları veya iflas idareleri, isteğe bağlı olarak başvuru yapabilecek.
YÜKÜMLÜLÜĞE UYMAYANLARA CEZA UYGULANACAK
Elektronik tebligat sistemini kullanan kişiler, başvuru bildirimlerini süresinde, eksiksiz ve doğru şekilde yapmakla yükümlü olacak.
Mükelleflerin bildirdikleri bilgilerde meydana gelen değişiklikleri vergi dairesine iletmeleri, kendilerine verilen kullanıcı kodu ve şifreyi korumaları ve üçüncü kişilerle paylaşmamaları gerekecek.
Kullanıcı bilgileri veya şifrenin üçüncü kişilerin eline geçtiğinin öğrenilmesi halinde ise durumun derhal ilgili vergi dairesine bildirilmesi zorunlu olacak.
Bu yükümlülüklerin yerine getirilmemesinden doğacak hukuki sonuçlardan muhatap sorumlu tutulacak. Tebliğ hükümlerine aykırı davrananlara Vergi Usul Kanunu'nun ilgili ceza hükümleri uygulanacak.
Öte yandan vergiye ilişkin belgeler, elektronik tebligat sisteminin yanı sıra kanunda düzenlenen diğer tebligat yöntemleriyle de gönderilebilecek.
MEVCUT KULLANICILAR YENİDEN BAŞVURMAYACAK
Düzenlemenin geçiş hükmüne göre 1 Temmuz 2026 tarihinden önce Vergi Usul Kanunu'nun 107/A maddesi kapsamında elektronik tebligat sistemine katılan mükelleflerin yeniden başvuru yapması gerekmeyecek.
Bu kişiler mevcut kullanıcı kodu ve şifreleriyle elektronik tebligat sistemini kullanmaya devam edebilecek.
Tebliğ, 11 Ekim 2026 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Biotekno Körfez potada ikinci galibiyetini İzmir’de aldı
Erdoğan'a yakın isimden sigarada kimlik şartına tepki
Fon skandalında isimler neden gizleniyor?
Dilovası’ndaki afet merkezi her zaman aktif olacak







