Yap – İşlet - Öldür
Siyaset, 18 Mart 2019 01:32Mega denilerek sunulan yap – işlet – devret projelerinin her birinde yaşanan iş cinayetlerinin sonuncusuna28 Kasım 2018’de ana yüklenicisi Limak- Kolin- Cengiz Holding olan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Gebze Viyadük Geçişi inşaatında meydana gelen kaza eklenmiş, kazada 1 işçi yaralı olarak kurtarılmış, 3 işçi hayatını kaybetmişti. Kazanın peşini bırakmayan İYİ Parti Grup Başkanvekili Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan kazayla ilgili başka bir skandalı ortaya çıkardı.
LİMAK – KOLİN –CENGİZ DENETLENMİYORİYİ Partili Türkkan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’a yanıtlaması istemiyle kazayla ilgili soru önergesi vermişti. İşte o soru önergesine verilen cevapta Bakan Turhan kazayla ilgili skandal bir itirafta bulundu.
Türkkan’ın verdiği önergedeki, Ulaştırma Bakanlığı ya da KGM tarafından yapımı devam eden otoyol projesi için herhangi bir denetim yapılmış mıdır? sorusuna Bakan Turhan, Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nde “Denetim” başlıklı 17’nci maddesinde “…işlerin yapım ve işletme süresince teknik ve hukuki açıdan kontrolü… müşavir firma tarafından yapılacak” denilmekte olup proje ve yapım teknik kontrollük işleri, söz konusu iş kapsamında müşavir firmaya verilmiştir cevabını verdi.
Söz konusu kazaya ait Gebze Cumhuriyet Başsavcılığı’nca hazırlanan bilirkişi raporu ise ana yüklenicisi Limak – Kolin ve Cengiz olan projede ihmaller zincirini ortaya koymuştu. Raporda viyadükteki başlık kirişlerinin projesini WIECON CO LTD adındaki Tayvan menşeili bir şirkete yaptırıldığı ve betonarme kalıp projeleri ve statik hesaplar üzerinde proje sorumluluk imzalarının olmadığı belirtilmişti. Yani proje müellifinin kim olduğu belli değildi. Rapordaki diğer dikkat çeken nokta ise “çöken kalıp proje ve hesaplarını kontrol ederek karşılaştıran ve onaylaması gereken, statik projeler üzerinde bir mühendis veya müşavirlik firması tarafından kontrol edilip uygun olduğuna dair onay ve imza yoktur.” gerçeğiydi.
Bakan Turhan’ın, Türkkan’ın soru önergesine verdiği cevapta belirttiği gibi proje ve yapım teknik kontrolünü denetleyecek olan “müşavir” denetimi yoktu.
Bilirkişi raporunun sonuç kısmında ise, “projelendirmede, projelerin kontrol ve uyumunda maddi teknik hata yapılmıştır” denilerek Limak İnşaat, betonarme kiriş projesini hazırlayan Tayvanlı WıeconCo LTD, proje denetçisi ve yapı kontrolü müşavir firma ve alt taşeron firma kusurlu bulunmuştu.
YİNE AYNI MÜTEAHHİTLER YİNE İŞ CİNAYETLERİ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın ve Karayolları Genel Müdürlüğü’nün mega proje olarak sunduğu projede hiçbir kontrolve denetimolmaması dikkatleri çekerken gerekli kontrol ve denetimlerin sadece Ana Yüklenici Kolin, Limak ve Cengiz ortaklığına bırakılması ise kamu denetiminden yoksun bir proje için akıllarda soru işaretleri oluşturdu.
ULAŞTIRMA BAKANI SORULARI YANITLAYAMADI
İYİ Parti Grup Başkanvekili Kocaeli Milletvekili Lütfü Türkkan’ın verdiği önergedeki sorulara yanıt vermeyen Bakan Turhan, sadece herşeyin kağıt üzerinde yolunda gittiğini söylemekle yetindi.
İşte Türkkan’ın Bakan Mehmet Cahit Turhan’ı zorlayan soruları;
1) Kuzey Marmara Otoyolu yapım işi kapsamında hazırlanan proje dosyasında yüklenici ve alt yüklenici tarafından kimi belge ve evraklarda yapılan işin sorumluluğu hakkında gerekli imza ve yetkilerin olmadığı görülmüştür. Hazırlanan proje dosyası bakanlığınız tarafından incelenip, gerekli kontroller yapılmış mıdır? Yapıldı ise kimler tarafından incelenip projeye onay verilmiştir?
2) Gebze Cumhuriyet Başsavcılığınca hazırlattırılan bilirkişi raporunda bakanlığınız ve Karayolları Genel Müdürlüğünün hiçbir denetim ve sorumluluğu olmadığı görülmektedir. Ulaştırma Bakanlığı yada KGM tarafından yapımı devam eden otoyol projesi için herhangi bir denetim yapılmış mıdır? Yapıldı ise kim tarafından yapılmıştır?
3) Bilirkişi raporunda adı geçen viyadük inşaatında, inşaat kalıbının toptan göçmesi sonucu hangi önlem alınırsa alınsın iş kazasının önlenemeyeceği ibaresi yer almaktadır. Proje çerçevesince iş güvenliği açısından bir risk analizi yapılmış mıdır? Çalışanların hayatı pahasına inşaat projelerine nasıl izin verilmektedir?
4) Kuzey Marmara Otoyolu ( 3. Boğaz Köprüsü dahil ) Projesi’nin Kurtköy-Akyazı ( Bağlantı yolları Dahil ) Kesimlerinden oluşan yap-işlet-devret (YİD) projesini yürüten Kuzey Marmara Otoyolu Anadolu İşletmesi A.Ş. projenin esas yüklenicisidir. Yüklenici ve alt yükleniciler arasında herhangi bir denetim mekanizmasının olmadığı görülmektedir. İş kazalarına sebebiyet veren bu zafiyet hakkında bakanlığınız doğrudan sorumludur. Bu konuyla ilgili herhangi bir savunmanız var mıdır?
5) Projeye ve inşaat alanına bakıldığında ana yüklenicilerin yanısıra alt yüklenici yani taşeronluk sisteminin olduğu hatta taşeronların da taşeronu olduğu görülmektedir. Bu uygulama ile ilgili bakanlığınızda bir sınırlama var mıdır?
6) Projenin yapım süresine bakıldığında 6 yıl 9 ay 12 gün olarak belirtilmiştir. Ancak bilirkişi raporu ve çalışanların görüşü de dikkate alındığında sürenin öne çekilmeye çalışıldığı anlaşılmaktadır. Bu durum gerek iş güvenliği açısından gerekse inşaatı süren yapılarda güvenlik riski oluşturmaktadır. Bakanlığınız olarak bu konuyla ilgili herhangi bir kontrol ve sorumluluk mekanizmanız var mıdır?
Siyaset, 18 Mart 2019 01:32
Yorumlar (0)
Kalan karakter : 450
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Zeray GYO, halka arz ile büyüme hedefini yeni bir safhaya taşıyor
İzmit’te Kumla Deresi’nden çıkan toprak yol kenarında bırakıldı
İmralı sürecinde masayı ABD kurdurdu
Büyükakın’dan metro ve otobüs sürücü koltuğuna oturmak isteyen kadınlara çağrı
İzmit’te ücretsiz yüzme eğitimi başladı
Tepkiler yöneticilere 30 bin TL zam teklifini geri çektirdi
Gölcük’te terk edilmiş bir bina daha yıkıldı
Karanlıkta okula giden çocukların bedeli inatla ödenemez!
Bir köklü firmadan daha kötü haber!
Açlık sınırı 30 bin, engelli maaşı 7 bin!
BTP’liler Ankara’ya akın edecek!
Büyükakın: Biz bu temizliği yapmazsak yarın yeni nesillerin denize girme şansı olmayacak
Kocaeli Büyükşehir mezbahası örnek tesis olacak
Gebze’de 3 aydır maaş alamayan işçilere EMEP’ten destek
Başkan Gökçe Körfezkent esnafıyla bir araya geldi
Başkan Sezer Kadın Hakları Günü’nü kutladı
Tramvay hattında aydınlatma lambaları gündüz de yanıyor
Tepkilerden sonra memur zamları geri mi çekiliyor?
TRT'de yayınlanan o haber Mansur Yavaş'ı kızdırdı
Sigaradan akaryakıta o zamlar otomatiğe bağlandı!
Erdoğan, Kocaeli’de’deki Gonca efelerini tebrik etti
Başiskele’de Özel Kübra Sapmaz Yetenek Kursu açıldı
Kartepe Stadyum Yolu’nda tehlikeli hareketler
İngiltere'ye kaçan o soyguncu Fesli Kadir sever çıktı!
İmralı konusunda CHP ve DEM'den ortak tepki!
İYİ Parti Kocaeli’de görev dağılımı da tamam
O cadde karanlık ve tehlikeli
Körfezli yüzücü Trabzon’da madalyayı kaptı!
Sahte diplomalılar yönetim kademelerinde, Atatürkçü teğmen bakkallık yapıyor
Çayırova’da alkışlar özel bireylere
Vali Aktaş Kandıra’da şehit ve gazi yakınlarını ziyaret etti
Hürriyet bir kez daha Büyükakın’a seslendi: Kimi koruyorsunuz?
Hani pazarlık yoktu! PKK Öcalan'ın serbest bırakılmasını şart koşuyor
İzmit’te Engelliler Günü’nde dayanışma mesajı
Başkan bir tepsi baklava ile Kocaelispor tesislerine gitti
KSO Başkanı Zeytinoğlu ihracat rakamlarını değerlendirdi
Kocaeli’de susuzluk alarmı! Muhtarlar da devreye girdi
Maaş zam oranı zam büyük ölçüde belli oldu
Bizimköy’de çalışanlar ve yönetim hep birlikte pasta kesti
