Kanal İstanbul'u bırak, İzmit'e bak

Siyaset, 27 Aralık 2019 02:04

Saadet Partisi Kocaeli İl Başkanı Zafer Mutlu, Kanal İstanbul projesiyle başlayan tartışmalara değinerek Osmanlı döneminde de yapılması düşünülen İzmit kanalı projesini gündeme getirdi ve bu konuda öneride bulundu.

Kanal İstanbul'u bırak, İzmit'e bak

Saadet Partisi Kocaeli İl Başkanı Zafer Mutlu şöyle konuştu: Malum son günlerin en önemli tartışma konusu Kanal İstanbul projesidir. Biz konuda aslında yeni olmayan alternatif bir kanal projesini değerlendirmek istiyoruz. Bu kanalın adı İzmit Kanalı’dır. İzmit Bölgesi civarında kanal açılması fikir yirmi asır öncesine dayanmaktadır. 

 
Taşımacılık kanalı açmak için bu konuda çeşitli projeler tasarlanmıştır. Ta Roma İmparatorluğuna dayanan kanal planları Osmanlı döneminde de defaatle gündeme gelmiş bu konuda en son 1998 yılında Sakarya Valiliği, gelişen sosyo-ekonomik ihtiyaçların doğrultusunda, geniş kapsamlı yeni bir fizibilite çalışması başlatmış ve projenin yapılabilir olduğu gösterilmiştir İşte hazırlanan bu son rapor doğrultusunda İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi Hidrolik Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Necati Ağıralioğlu’nun “İzmit Kanalı ve İstanbul “ adlı çalışmasını kent kamuoyu ile paylaşmak istiyorum. 

İZMİT KANALININ İNŞAAT DURUMU

Kanal güzergâhı inşaatı 3 kısımda değerlendirilebilir.

1. Güzergâhın ilk 20 kilometresi, yani Çark Suyu kavşağına kadar olan kısım Sakarya nehri yatağındadır. Kanal, Seyifler yakınında Çark Suyu´na girmektedir.1950´den sonra Sakarya Nehri ve kollarında yapılan barajlarla akarsuyun taşıdığı kum, çakıl gibi katı maddeler baraj göllerinde tutulduğu için, nehir yatağı yıllar içinde aşınmış ve derinleşmiştir. Adapazarı yakınlarında son 40 yılda nehrin yatağı 7-8 metre derinleşmiştir. Adapazarı dolayında Sakarya Nehri taban kotu 20 metrelere inmiştir.  Aslında ilk 20 kilometrede pek az kazılacak toprak miktarı kalmıştır. Sadece kıvrımlar düzeltilecektir.

2. Çark Suyu yatağında güzergâh 20 kilometre kuzeye doğru devam etmektedir. Burada da kanal akarsu yatağındadır. Bu kısımda arazi rakımı 15 metreyi geçmez. Bu ise inşaat, kamulaştırma ve diğer alt yapı değişikliklerinin az, dolayısıyla kanal maliyetinin düşük olması demektir. Daha sonra batıya yönelen kanal güzergâhı yine vadi içinden geçmektedir. Bu kısmın uzunluğu ise 19-20 km kadardır. Bu ikinci kısmın uzunluğu toplam olarak 40 kilometredir.

3. İzmit - Kandıra Yolu yanından geçen güzergâh, bu kısmında 160 metrelik bir tepeyi aşmaktadır. Sadece burada önemli miktarda bir kazı söz konusudur. Bu kısmın uzunluğu yaklaşık 20 kilometredir. 150-200 metre yüksekliğindeki bir tepenin yarmasından sonra yine mevcut dere yatağı kullanılarak kanal İzmit Körfezi´ne bağlanmaktadır.Toplam kanal uzunluğu 80 kilometredir. 

KANALIN ÇEVRE ETKİLERİ

Kanal Sapanca Gölü Havzasından geçmediği için bölgenin en önemli tatlı su kaynağı olan Sapanca Gölü su kaynağına kanalın hiçbir olumsuz etkisi olmayacaktır. Aynı zamanda kanal diğer tatlı su kaynaklarına da zarar vermemektedir. Kanal Kandıra - İzmir arasındaki tepelik kısmı dışında mevcut akarsu yataklarından geçtiğinden verimli tarım arazileri kaybı son derece az olacaktır. 

İZMİT KANALININ ÖZELLİKLERİ

İzmit kanalının ana özellikleri şöyle sıralanabilir.

1. Son derece az kazı miktarları ile kanal inşaatı gerçekleştirilebilecektir. Çoğunlukla dere yataklarından geçen güzergâhın geçtiği zemin genellikle alüvyon olduğu için bugünün güçlü iş makineleri ile kanal açılması hızlı ve ucuz olabilecektir.

2. Önemli bir tatlı su kaynağı olan Sapanca Gölüne ve diğer su kaynaklarına hiçbir zarar vermeyecektir. Çünkü kanal, Sapanca Havzasından geçmemektedir.

3. Bölgedeki tarım topraklarına yok denecek kadar az zarar verecektir.

4. Yüklerin menzili açısından, bu kanal vasıtası ile Anadolu´ya, İstanbul Boğazına göre 150 kilometre daha fazla yaklaşılacaktır. Bu ise İstanbul Boğazı trafik yükünü ve hatta bütün İstanbul´un transit yükünü hafifletecektir.

5. Sanayinin ve sanayi hizmetlerinin Anadolu´ya yaklaşması sağlanacaktır.

6. İzmit Körfezinde bir akım sağlanmış olacak ve böylece canlı yaşayamaz hale gelen İzmit Körfezi´nin kirliliği bu su akımı ile önlenecektir. 

YENİ İSTANBUL

İzmit Kanalı ile birlikte tasarlanması gereken diğer bir proje Yeni İstanbul şehridir. Bu iki proje birbirlerini bütünler niteliktedir. Bilindiği gibi Avrupa´nın pek çok şehrinde eski şehrin tarihi yapısını bozmamak için Yeni Paris, Yeni Roma gibi eskilerden ayrı yeni şehirler kurulmuştur.Gelişmiş ülkelerde ülkenin her tarafı gelişecek şekilde planlanırken, gelişmemiş ülkelerde nüfusun büyük bir kısmı Kahire gibi tek bir şehirde toplanmıştır.1980´li yıllarda Sakarya Nehir ağzının batı kesiminde bir İpekyolu şehri tasarlanmıştı. Hatta bu proje serbest şehir şeklinde düşünülmüştü. Sonradan bu proje unutuldu.  

ŞEHRİN KONUMU

Sakarya Nehir ağzının batı kesimindeki arazi çoraktır, tarım bakımından oldukça verimsizdir.  Burada kurulacak bir şehrin tarım toprağı kaybı yoktur. Şehrin konumu Kuzey Anadolu Fay hattından 50 km kuzeyde olduğundan deprem tehlikesi nispeten azdır. Yörenin iklimi uygundur. Eskilerin tabiri ile ab-u havası iyidir. Melen Irmağı buraya yakın olduğu için şehrin içme ve kullanma suyu sıkıntısız ve az maliyetlerle çözülebilir. Bir de kurulacak şehir aşırı büyük olamayacağı için asayiş kolay sağlanır. Son istatistikler aşırı büyük şehirlerde adi suç işleyenlerin şehrin nüfusuna oranının diğer şehirlere göre daha fazla olduğunu göstermektedir.

ULAŞIM VE ALT YAPI DURUMU

Sakarya Nehir ağzındaki Yenimahalle Limanından başka Batı Karadeniz Bölgesinin en büyük Limanı olan Karasu Limanının bu yıl açılması planlanmaktadır. Adapazarı - Karasu arasında bölünmüş karayolu bağlantısı vardır. Ayrıca Akyazı´dan başlayıp Adapazarı´nın kuzeyinden geçecek olan Kuzey Marmara Otoyolu bölgenin ulaşımını kolaylaştıracaktır. Adapazarı - Karasu demiryolu bağlantısı kolaylıkla sağlanabilir. Ayrıca İzmit´te Cengiz Topel Havalimanı Hmevcuttur. Bu havaalanın da önemi artacaktır. Kısaca kurulacak şehrin ulaşım sıkıntısı da olmayacaktır. Yörede bazı sanayi kuruluşları üretim yapmaktadır. Karasu Demir Çelik Fabrikası üretime geçmek üzeredir. Bugünkü çekirdek sanayi ileride gelişecek sanayinin mayasını teşkil edebilecektir. Kanal İstanbul ve yöre sanayisi, nüfusu buraya çekecektir. 

SONUÇ

Bu çalışmada, İzmit Körfezinde Sapanca Havzasından geçmeyen ve denizde giden büyük gemilerin geçebileceği dış yüklere ve transit yüklerine açık bir kanal projesi ele alınmıştır. Ayrıca bu İzmit Kanalı ile birbirlerini tamamlayacak olan Yeni İstanbul şehrinin kurulması üzerinde durulmuştur. Geçmiş dönemlerde yapılmış olan çalışmalarda da benzer sonuçlara varılmıştı. Bu durum ise akıl için yol birdir sözünün doğruluğunu bir kere daha göstermiştir. Özet olarak yukarıda ayrıntılı açıklandığı üzere İzmit Kanalı ve Yeni İstanbul projeleri pek çok yönden gerekli ve makul görünüyor. 

Siyaset, 27 Aralık 2019 02:04

Yorumlar (0)

Kalan karakter : 450
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Emeklilerin maaş zammı tablosu ortaya çıktı

Emeklilerin maaş zammı tablosu ortaya çıktı

Büyükakın, Gebze Eskihisar Kavşağı'nda o projeyi yerinde inceledi

Büyükakın, Gebze Eskihisar Kavşağı'nda o projeyi yerinde inceledi

Ercan’dan Dokuzlar’a: Yüzsüzlük gizlenen raporlardadır

Ercan’dan Dokuzlar’a: Yüzsüzlük gizlenen raporlardadır

GEBKİM OSB standına perakende ve sanayi temsilcilerinden yoğun ilgi

GEBKİM OSB standına perakende ve sanayi temsilcilerinden yoğun ilgi

Kardelen Hareketi’nde vefa İstanbul’da bir semt değil!

Kardelen Hareketi’nde vefa İstanbul’da bir semt değil!

Fatih Erbakan'dan sert sözler!

Fatih Erbakan'dan sert sözler!

AKP’li Dokuzlar, Hürriyet’i hedef aldı

AKP’li Dokuzlar, Hürriyet’i hedef aldı

Fevziye Cami Park alanı yenileniyor

Fevziye Cami Park alanı yenileniyor

MHP Dilovası’nda hanelere misafir oluyor

MHP Dilovası’nda hanelere misafir oluyor

Çayırova’nın genç basketbolcuları Play-Off oynamaya hak kazandı

Çayırova’nın genç basketbolcuları Play-Off oynamaya hak kazandı

Huzurevinde müzik dinletisi

Huzurevinde müzik dinletisi

Bu yağmanın, ihanetin hesabını verin!

Bu yağmanın, ihanetin hesabını verin!

Yeni Cuma Parkı botanik bahçesine dönüşecek!

Yeni Cuma Parkı botanik bahçesine dönüşecek!

Vatandaşa at ve eşek eti yedirdiler!

Vatandaşa at ve eşek eti yedirdiler!

Eski okul binası modern bir sosyal tesise dönüştürülecek

Eski okul binası modern bir sosyal tesise dönüştürülecek

Körfez’in gelecek vizyonu ele alındı

Körfez’in gelecek vizyonu ele alındı

İmamoğlu'nu suçlayan gizli tanık davadan çekildi

İmamoğlu'nu suçlayan gizli tanık davadan çekildi

Anahtar Partililer Karamürsel’de kapısını çalmadıkları ev bırakmadılar!

Anahtar Partililer Karamürsel’de kapısını çalmadıkları ev bırakmadılar!

Bülent Sarı: Haddehane ve çöp tesisleri kabul edilemez

Bülent Sarı: Haddehane ve çöp tesisleri kabul edilemez

İşverenlerden Erdoğan'a asgari ücret cevabı

İşverenlerden Erdoğan'a asgari ücret cevabı

Başkan Hürriyet cami cemaatiyle buluştu

Başkan Hürriyet cami cemaatiyle buluştu

Emekliye barınmayı dahi sağlayamayan bir ülke olmamalıydık

Emekliye barınmayı dahi sağlayamayan bir ülke olmamalıydık

Akaryakıtta tabelalar gece yarısı değişti!

Akaryakıtta tabelalar gece yarısı değişti!

İzmit’te yeni yıl coşkusu başladı!

İzmit’te yeni yıl coşkusu başladı!

Büyükşehir ekipleri karlı günlere böyle hazırlanıyor!

Büyükşehir ekipleri karlı günlere böyle hazırlanıyor!

İsmail Süer vefat etti

İsmail Süer vefat etti

AKP’liler de güvenmiyor!

AKP’liler de güvenmiyor!

Başkan Ölmez, Kandıra’da çöp tesisi ile ilgili oylamada güldü mü?

Başkan Ölmez, Kandıra’da çöp tesisi ile ilgili oylamada güldü mü?

Bu kütüphanelerde gençlerimiz geleceğe hazırlanıyor

Bu kütüphanelerde gençlerimiz geleceğe hazırlanıyor

İzmitlilere Halk Et soruldu

İzmitlilere Halk Et soruldu

KOSGEB destekleri Gebze’de masaya yatırıldı

KOSGEB destekleri Gebze’de masaya yatırıldı

Vatandaşa bir dokun bin ah işit!

Vatandaşa bir dokun bin ah işit!

İzmit’te 50 yaş üstü vatandaşlara güç veren seminer!

İzmit’te 50 yaş üstü vatandaşlara güç veren seminer!

Vali Aktaş, İzmit Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu’nu da ziyaret etti

Vali Aktaş, İzmit Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu’nu da ziyaret etti

Kocaeli'de insanı öldüren, doğayı katleden bir sanayi istemiyoruz

Kocaeli'de insanı öldüren, doğayı katleden bir sanayi istemiyoruz

Sudan bahane ile Anahtar Parti'den istifa ettiler!

Sudan bahane ile Anahtar Parti'den istifa ettiler!

Körfez’de kariyer ve istihdam adına önemli organizasyon 

Körfez’de kariyer ve istihdam adına önemli organizasyon 

Gram altında yeni rekor

Gram altında yeni rekor

Kartepe’de karlı tepeye çıkan yola el atıldı

Kartepe’de karlı tepeye çıkan yola el atıldı

Kandıralı Ertürk’ten AKP’lilere sert sözler!

Kandıralı Ertürk’ten AKP’lilere sert sözler!